door Gwen Claes

Wist je dat een goede praktijkwebsite de werking binnen jouw praktijk aanzienlijk kan verbeteren? Een gebruiksvriendelijke en informatieve praktijkwebsite leidt tot een toename van het aantal patiënten en een afname van het telefoonverkeer. Kortom, je hebt meer tijd om patiënten een goede zorg te bieden.


1. Geef praktijkinformatie een centrale plaats op je praktijkwebsite

De belangrijke praktijkinformatie moet zeer duidelijk op de startpagina van jouw website te vinden zijn, zoals de informatie die je patiënt nodig heeft om een consultatie te boeken. De patiënt moet de boeking kunnen starten met 1 klik, zelfs zonder te scrollen. Zorg dus voor een knop die je patiënt naar jouw online agenda stuurt, of die je mailadres of telefoonnummer automatisch aanvult op het apparaat van de patiënt.

Verberg je adres ook niet in een achterkamertje op je website. Jouw adres zet je waar iedereen het ziet, liefst ook nog eens met een routebeschrijving. Net als je openingsuren trouwens. Dat is belangrijke informatie voor iedere patiënt die je praktijkwebsite bezoekt.

Een vertrouwensband is cruciaal voor de relatie tussen jezelf en je patiënten. Toon je menselijke kant en laat patiënten op jouw praktijkwebsite al kennismaken met de zorgverleners die hen zullen behandelen en begeleiden.

 

2. Bied je patiënten medische informatie

Zet je website in voor patiëntenvoorlichting. Denk eens na welke vragen je regelmatig krijgt van patiënten. Kan je daar online al een antwoord op bieden? Super! Schrijf er dan een artikel over. Wees altijd to-the-point en probeer niets te verbloemen, want je patiënt is op zoek naar een duidelijk en eerlijk antwoord.

Het plaatsen van content op je website is niet alleen belangrijk om patiënten te informeren. Het heeft ook positieve effecten op de vindbaarheid van je praktijkwebsite. Wanneer patiënten de antwoorden op hun vragen vinden op jouw website, zal Google dat erkennen. Jouw site wordt dan steeds vaker getoond wanneer patiënten een vraag opzoeken die op jouw praktijkwebsite beantwoord wordt. Ook andere pagina’s op jouw website verschijnen zo hoger in de zoekresultaten.

Je maakt de content op jouw website best ook printvriendelijk. Wat niet wil zeggen dat je alle content klakkeloos in pdf’jes moet gooien, want dan vinden zoekmachines jouw content niet meer. Zorg in plaats daarvan voor een printbare webpagina.

 

3. Geef je patiënten duidelijke richtlijnen

Je praktijkwebsite is uiteraard een communicatiemiddel om je patiënten te informeren. Maar het is zonde om je daartoe te beperken. Je kan die informatie eenvoudig koppelen aan call-to-actions. Een call-to-action, of in het kort: CTA, is een knop waarmee je jouw patiënt oproept tot actie. Je kan CTA’s gebruiken om patiënten door te verwijzen naar een bepaald stukje content. Denk maar aan een knop naar je online agenda, of een link naar de routebeschrijving in Google Maps. Let wel op dat je niet overdrijft. Call-to-actions gebruik je om jouw patiënt het leven makkelijk te maken. Wanneer je pagina’s ermee volpropt, of onduidelijke CTA’s gebruikt, ga je het tegenovergestelde doen. Je creëert dan keuzestress en verwarring bij de patiënt. 

 

4. Voorzie links naar externe medische informatiebronnen

Jouw patiënten willen informatie vinden op jouw website, maar je hebt geen tijd om voortdurend artikels te schrijven? Plaats dan enkele verwijzingen naar externe informatiebronnen op jouw praktijkwebsite. Hebben patiënten bijvoorbeeld vragen over de corona-pandemie? Dan verwijs je hen simpelweg naar de relevantie informatie op info-coronavirus.be. Op die manier vindt de patiënt toch het antwoord op zijn of haar vraag, zonder dat je zelf een bibliotheek aan informatie moet publiceren. Enkele andere websites waar je naar kan verwijzen zijn Het Rode Kruis, het antigifcenter of de lokale wachtdienst. Wees wel voorzichtig en verwijs alleen naar betrouwbare organisaties, zodat jouw patiënt geen onbetrouwbare of foutieve informatie te lezen krijgt.

 

Wil je makkelijk informatie op jouw website plaatsen?

Heb je geen idee hoe je jouw website up-to-date houdt? Of is jouw CMS ingewikkeld, en kost het daarom veel moeite om informatie toe te voegen aan jouw website? Kies dan voor het toegankelijke CMS van Izzy. Een Izzy-praktijkwebsite biedt je een gebruiksvriendelijke totaaloplossing voor jouw online aanwezigheid. Bovendien is een Izzy-praktijkwebsite makkelijk te koppelen aan de Mya online agenda. 

 

Ik wil meer info over de Izzy-praktijkwebsite